Isnin, 5 Januari 2009

Perkembangan terkini tentang profession saya


Saya kini [pada 08 haribulan Februari Tahun Masihi 2009 yang bersamaan dengan Tahun Hijriah pada 12 haribulan Safar 1430]telah pun di tukarkan dari Unit Kecil Kewangan dan Akaun, JPN Kelantan ke Seksyen Akaun, Jabatan Pelajaran Negeri Kelantan.
[Gambar ini diambil sewaktu saya masih lagi bertugas di Unit Kecil Kewangan dan Akaun, JPN ]
ENGLISH TRANSLATION:
I AM CURRENTLY [AS ON 08TH OF FEBRUARY OF GREGORIAN CALENDAR OF 2009 AS WELL AS 12TH OF SAFAR OF THE YEAR OF HEGIRA OF 1430]ARE NOW MOVED TO ACCOUNTS SECTION FROM THE SMALL UNIT OF FINANCE AND ACCOUNT, STATE EDUCATION DEPARTMENT . [THIS PHOTO WAS TAKEN, WHILE I STILL WAS IN SMALL UNIT OF FINANCE AND ACCOUNTS, STATE EDUCATION DEPARTMENT ]

The descriptions of the picture above are as follows: The man who is sitting on the armchair is the former "Ketua Pembantu Tadbir"/(His counterpart with the old system of federal government's administration is called a Chief Clerk )of the small unit of Finance and Accounts, namely Encik Ibrahim bin Pa' Adik. The bespectacled man who is standing besides me, whose wearing a light blue colour shirt is currently been placed at the Academic Section, JPN after the minor reorganisation that affecting some of the section in few Sectors. His name is Wan Mohamad Sabri bin Wan Yusof. His position is a "Pembantu Tadbir"/Administrative Assistant, which in an old system of federal government's administration is called Clerk, where this terminology is still widely used in private sectors in Malaysia. And the woman behinds us, whose face is facing the photographer is Nik Hasenah binti Nik Hussin whose position is called a Junior Administrative Assistant, which in an old system of federal government's administration is called typist. But she is no longer working in State Education Department of Kelantan because has been transferred to Kedai Mulong Primary Schooh because she has been promoted from grade of N11 to grade of N14.

7 ulasan:

  1. Sekarang, saya bertukar jabatan lagi . Saya kini telah ditukarkan ke JANM, Negeri Kelantan , di Jalan Doktor, Kota Bharu Bandaraya Islam .

    BalasPadam
  2. Perkembangan paling terkini mengenai JANM(Jabatan Akauntan Negara Malaysia)Negeri Kelantan, Departmen yang saya sedang bertugas sekarang, kesemua seksyen, termasuk Seksyen Pemantauan, yang dahulunya, lokasi adalah di Menara Perbadanan (PKINK), Hotel Grand Riverview(yang terdiri dari Unit Naziran, Unit Aset, & Unit Wang Tak Dituntut(Unit WTD), keseluruhannya telah berpindah secara rasmi ke Bangunan Blok 'A' dan Blok 'B',Jalan Doktor pada 01 hb Mei Tahun 2017 . Saya bertugas di Unit Khidmat Pengurusan Pelanggan.[yang dahulunya dikenali dengan nama Unit Khidmat Nasihat] . Dan saya telah pun diberi kenaikan pangkat secara (Time-Based Berasaskan Kecemerlangan), W22(TBBK), yang berkuatkuasa pada 01.07.2013. ***Alhamdulillah***[orang putih cakap " Blessing in Disguise"[yang membawa maksud Rahmat di dalam Bencana], tiap yang berlaku ada rahmatnya. Dengan syarat kita kena bersabar, jangan menaruh dendam . Dan buangkanlah sifat tercela, iaitu sifat Mazmummah, dari hati kita/dari kita punya Qalbu .Terima Kasih. Assalamualaikum. Salam 1 Malaysia.

    BalasPadam
  3. Buangkanlah sifat terkeji, iaitu sifat hasad dengki dari dalam Qalbu; hati kita . Terima kasih .

    BalasPadam
  4. Saya nak berkongsi mengenai pengalaman saya, dengan seseorang individu, yang mana dia adalah rakan sekerja saya, semasa saya bertugas, di Jabatan Telekomunikasi Malaysia, Kawasan Timur, di Jalan Pusara, Kuala Terengganu. Untuk pengetahuan para pembaca, yang melawat laman blog saya ini, saya bertugas di sini, iaitu Departmen kedua saya, adalah di dalam tempoh, 01-07-1995 hingga 31-03-1999(hampir 4{empat} tahun). Saya ingin kongsikan, pertikaian saya dengan individu tersebut tentang bil telefon tangannya, tentang " bayaran yang perlu di bayar " yang tercetak di atas bil telefon beliau, tetapi saya telah mempertikaikannya, yang menyebabkan beliau kata kepada saya, " KAN DAH TERCATAT DENGAN BEGITU JELAS DI SINI,,,,bayaran yang PPPEEERRRLLLUUU DDDIIIBBBAAAYYYAAARRR;;; AWAK TIDAK YAKIN (XFAHAM DENGAN MAKSUD AMAUN YG. PERLU DIBAYAR)..........**************SAYA BERHENTI DAHULU, KERANA REHAT UNTUK " LUNCH ".......Insya Allah, akan bersambung!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. ...UNTUK PENGETAHUAN, masa yang tercatat adalah 5 September 2017 10:10 ptg[tetapi masa yg. sebenar adalah 01:12; 06-09-2017]

      Padam
  5. ............sememangnyalah, sekira kita baca ayat yang tercatat pada amaun pada bil itu;" JUMLAH[AMAUN] YANG PERLU DIBAYAR ".....SEPATUTNYA SESEORANG itu tak perlu lagi banyak berfikir, melainkan, bayar saja, amaun/jumlah yang tercatat tersebut. Tetapi, malangnya apabila saya kira(buat " calculation"), campurkan yang debit, dan tolak yang kredit, saya dapat amaun/jumlah yang lain daripada yang tercatat pada bil, " amaun/jumlah yang perlu dibayar ".Oleh kerana saya yakin, kiraan saya adalah betul, saya pendamkan sahaja di dalam hati, sambil menunggu saat-saat dia balik dari menjelaskan bil tersebut...........^^^^^^^^^^++++++++++ ANDA RASA/FIKIR, apakah amaun/jumlah yang dibayar oleh rakan seofis dengan saya tersebut. Adakah seperti yang tercatat pada bil, iaitu [JUMLAH/AMAUN YANG PERLU DIBAYAR] atau [apa yang saya katakan, amaun/jumlah yang perlu dibayar, adalah bukan sebagaimana yang tercatat di situ, sungguhpun, itu adalah/telah tertulis dengan ayat, AMAUN YANG PERLU DIBAYAR]..................................................................................................saya terlupa untuk memberitahu, yang bahawa, rakan seofis saya itu ada juga menyebut, " belum pernah ada di dalam sejarah, amaun yang dibayar, bukan sebagaimana yang tercatat pada amaun/jumlah yang perlu dibayar "................'''''' di dalam hati saya, berdetik maka kali ini, sejarah akan tercipta...................SELEPAS RAKAN SEJAWAT SAYA BALIK KE PEJABAT, SELEPAS MEMBAYAR BIL TELEFON TANGANNYA ITU, history is created!!!!!, i won, at last....my conclusion is, we must confident, and never be afraid of anyone, anything, at anytime, BUT ONLY TO ALMIGHTY ALLAH.===============sejarah telah tercipta!!!!!, saya menang, akhirnya....pada pendapat saya, kita mesti yakin, dan jangan sekali-kali menyerah kepada sesiapa, apa sekali pun, pada sebarang masa, TETAPI BERTAWAKKALLAH KEPADA ALLAH YANG MAHA KUASA.

    BalasPadam
  6. ...kisah yang di atas, berlaku sewaktu di Departmen ke2(kedua), kali ini saya akan berkongsi pula kisah lain yang juga berlaku ketika saya berkhidmat di Terengganu, tetapi di Departmen ke3(ketiga), dan di Departmen ke2(kedua), sewaktu berkhidmat di Terengganu. Departmen kedua di Terengganu,(Departmen ketiga dalam sejarah perkhidmatan awam saya). Pada masa ini, Departmen saya adalah Politeknik Kuala Terengganu, di Jalan Sultan Ismail, Kuala Terengganu. Kes ini fasal cek. Seorang pemandu jabatan menunjukkan kepada saya tentang cek yang diterima oleh beliau, kerana bayaran untuk tugas memandu di sebuah jabatan yang lain . Apabila saya tengok, cek yang diterima oleh sipemandu tersebut, saya nampak ada kelainan di situ, yang tidak memungkinkan pemandu di pejabat Politeknik Kuala Terengganu, untuk menerima wang(menunaikan cek tersebut), bagi dirinya. Setahu saya, tidak ada peruntukan yang membolehkan seseorang itu untuk menerima wang dari jabatan yang lain, untuk dirinya . Saya telah memberitahu, pemandu tersebut dia tidak akan dapat menunaikan cek tersebut, sungguhpun dia telah melaksanakan tugas memandu kenderaan jabatan itu . Dia bertegas dengan saya, dan terus ke sebuah bank(wakil bank negara untuk Jabatan Akauntan Negara Malaysia, Negeri Terengganu; yang sekiranya saya tidak silap, banknya adalah Perwira Affin Bank)untuk menunaikan cek itu. Kemudian dia pun pulang dengan penuh kehampaan, dan memberitahu kepada saya, betul seperti apa yang saya katakan kepadanya, cek itu tidak boleh ditunaikan . Itulah perkongsian kedua saya, yang mana kedua-duanya adalah Departmen di negeri Terengganu . Mungkin ada lagi perkongsian yang lain selepas ini. Sekiranya ada, saya akan cuba kongsikannya, Insya Allah .

    BalasPadam